'해리 리버만'은 폴란드 출신 미국 이민자입니다.
그는 1905년 26살의 나이로 미국으로 이민가서 어려운 환경 속에서 과자도매상을 차려 열심히 일한 덕분에 풍족한 노후를
맞이 할 수 있었습니다.
77세가 되던 해 은퇴한 그는 노인학교에서 친구를 만나 이야기를 나누고 체스를 두며 노년을 보내고 있었습니다.
그런데 어느날 체스를 둘 친구가 없자 해리는 멍하니 벤치에 앉아 있었습니다.
그를 본 어느 자원 봉사자가
"할아버지, 그냥 앉아 계시지 말고 미술실에 가서 그림을 그려 보시는 게 어때요?"
"내가 그림을? 붓 잡을 줄도 모르는데...."
"그야 배우면 되지요"
"그러기엔 이미 늦었어, 난 일흔이 훨씬 넘이 붓을 잡으면 손이 안 따라가"
"제가 보기엔 연세가 문제가 아니라, 할 수 없다고 생각하는 마음이 더 문제인 것같은데요"
이 말에 끌린 그는 늦은 나이에 새로운 걸 시작하는게 두려웠지만 미술실을 찾아가 매일 거르지 않고 떨리는 손으로 열심히 그림을 그렸습니다.
그의 손으로 인생의 깊이가 성숙한 그림에 표현되었고 미술평론가로부터 '원시적인 눈을 가진 미국의 샤갈'이라는 평가를 받았습니다.
해리 리버만은 101세 22회 전시회를 마지막으로 눈을 감을 때까지 많은 수많은 작품을 남겼으며, 지금도 미술 수집가에게 그 가치를 인정받고 있습니다.
늦었다고 생각하지 마십시오.
나이는 핑계에 지나지 않습니다.
늦었다고 생각하며 도전하지 않으면 꿈을 영원히 이루지 못합니다.
Harry Lieberman was born in the small Polish shtetl, or Jewish village, of Gniewoszów, in the area of Eastern Europe known as the Pale of Settlement. He was raised according to the tenets of Hasidism, a populist-based, ecstatic practice of Judaism founded in the eighteenth century by the religious leader known as the Baal Shem Tov. In 1906 Lieberman immigrated to the United States, one of the many thousands of Jews fleeing the hardships and violence of Jewish life in Russian Poland. In New York City he adopted a largely secular lifestyle, working first in the textile trades and then operating a candy store on the Lower East Side with his wife, Sophie, until they retired in 1950. In 1956 Lieberman started to paint vivid and dynamic narratives drawn primarily from Jewish history, religion, lore, and literature, although some works express his views on contemporary issues. The artist wrote texts in Yiddish and attached them to the backs of his paintings. In this painting, which portrays a Hasid and a secular Jew, Lieberman reflected on the path he followed in America. on the one hand, he found his “paradise” in the successful life he made for himself and his family and created his “hereafter” through the legacy of paintings he completed before his death at the age of 103. A close reading of this painting, on the other hand, reveals the artist’s ambivalence: the area around the secular philosopher is sere and bare of any leaves; the flower growing behind him is the only indication of a fruitful life. The Hasid, however, is surrounded by green, fertile, flowering trees and grass, and is watched by angels. As Lieberman inscribed on the back of this piece, “You got to have both in yourself, philosopher and dreamer.” Stacy C. Hollander, "Two Dreamers," in American Anthem: Masterworks from the American Folk Art Museum (New York: Harry N. Abrams in association with American Folk Art Museum, 2001), 384.
* 영문 출처: 구글
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